Jeżeli planujecie sprzedać albo wynająć nieruchomość i śledzicie oferty związane z rynkiem mieszkaniowym, to z pewnością spotkaliście się już z pojęciem homestagingu. Dla wielu osób ów termin brzmi dość enigmatycznie, a praca home stagera zdaje się być niczym czarna magia. W tym artykule dowiecie się, na czym polega wspomniane zajęcie i dlaczego warto się nim zainteresować.
Na rynku mieszkaniowym dostępnych jest obecnie wiele ofert, co sprawia, że często nie jest łatwo przebić się ze swoją propozycją i zainteresować nią klientów. Jeżeli zastanawiacie się, jak możecie zwiększyć atrakcyjność nieruchomości, a nawet podnieść jej wartość, to zdecydowanie powinniście zainteresować się usługą homestagingu. Dzięki niej nie tylko szybciej sprzedacie bądź wynajmiecie mieszkanie czy dom, ale możliwe również, że otrzymacie trochę więcej pieniędzy. Jeżeli stosunkowo tanim kosztem można osiągnąć zadowolenie zarówno swoje, jak i klienta, to dlaczego z tego nie skorzystać?
Home staging – co to właściwie oznacza?
Home staging określany jest często również jako property presentation, co oznacza prezentację nieruchomości. I to właśnie jest najlepszym określeniem omawianej usługi. Polega ona na takim przygotowaniu mieszkania bądź domu, które pozwoli maksymalnie wykorzystać oraz uwydatnić jego atuty. Składa się na to wiele różnych działań, które profesjonalny home stager określi po obejrzeniu konkretnego miejsca.
Samo zjawisko miało swoje początki w USA już w latach 70’ ubiegłego wieku. Prekursorką była Barbara Schwartz, właścicielka firmy zajmującej się projektowaniem wnętrz. Jej działania stały się trendem i obecnie większość wystawianych w Stanach Zjednoczonych nieruchomości jest przygotowywana właśnie przez home stagerów. Usługa ta stała się tak popularna, że powstały o niej nawet telewizyjne programy, takie jak choćby bardzo chętnie oglądany w Wielkiej Brytanii i innych krajach „House Doctor”.
Główne założenia home stagingu
Jakich wytycznych możecie się spodziewać po spotkaniu z home stagerem? W dużej mierze zależy to od danej nieruchomości, a konkretnie od tego, kiedy była remontowana oraz w jaki sposób została urządzona.
Przede wszystkim konieczne będzie wysprzątanie całego mieszkania. Często okazuje się, że drobne zabiegi, jak np. zrobienie porządków, poprzestawianie mebli czy powieszenie nowych firanek w zupełności wystarczą, aby nieruchomość prezentowała się atrakcyjnie i szybko znalazła chętnych na wynajęcie bądź zakup. Czasem jednak konieczne będą bardziej zaawansowane działania. Home stager może np. zalecić odmalowanie ścian albo usunięcie z nich starej tapety. Doradzi też, w jaki sposób zaaranżować pomieszczenia, aby uczynić je atrakcyjnymi wizualnie oraz maksymalnie wykorzystać dostępną w nich przestrzeń. Jeżeli meble były stare lub zniszczone, możliwe, że będzie trzeba wymienić je na nowe.
Z pewnością zauważyliście, że home staging podsumować można jako swego rodzaju marketing. Przypomina on trochę reklamy znane z sieci fastfoodowych. Różnica jest taka, że w przeciwieństwie do urządzonego przez home stagera mieszkania, serwowane w lokalach dania w rzeczywistości prezentują się nieco mniej okazale.
Celem przedsięwzięcia jest więc zainteresowanie potencjalnych klientów waszymi ofertami oraz doprowadzenie do tego, aby oferowane przez Was nieruchomości wydały im się jak najbardziej atrakcyjne, co może sprawić, że po wizycie szybko zdecydują się na ich zakup lub wynajęcie.
Warto również wspomnieć, jak przebiega cały proces. Usługa może zostać wykonana stacjonarnie lub zdalnie (online). Jej zakres ustalany jest podczas rozmowy. Home Stager może tylko wyjaśnić, jakie działania będą niezbędne i jak je przeprowadzić krok po kroku oraz przekazać listę koniecznych zakupów lub na życzenie klienta samodzielnie zająć się realizacją projektu, co będzie wiązało się oczywiście z wyższą ceną.
Dlaczego warto skorzystać z pomocy home stagera?
Usługi home stagera mogą sprawić, że znacznie szybciej uda Wam się wynająć albo sprzedać nieruchomość, warto więc z nich skorzystać, zwłaszcza jeżeli zależy Wam na czasie. Oczywiście należy liczyć się z tym, że w niektórych przypadkach proponowane przez niego zmiany, takie jak choćby przemalowanie pokoju czy odnowienie mebli, będą wymagały odrobiny czasu. Prawdopodobnie jednak nie tyle, ile długotrwałe oczekiwanie aż ktoś w końcu zainteresuje się Waszą ofertą. Oznacza to, że czasem już pierwsi oglądający, po obejrzeniu mieszkania zdecydują się na podpisanie umowy. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi na amerykańskim rynku, czas oczekiwania na najem bądź sprzedaż nieruchomości skraca się zazwyczaj o około 40% w stosunku do nieruchomości, przy których przygotowaniu nie doradzał profesjonalny home stager!
Warto jednak pomyśleć także o zarobku. Choć wprowadzane zmiany i sama usługa wiążą się z pewnymi kosztami, to jednak oddziałują one również na ostateczną wartość lokalu. Barbara Schwarz sprawdziła, jak odpowiednie urządzenie domu wpływa na jego cenę. Najczęściej wzrasta ona o ok. 10%. Oznacza to, że przy wcześniejszej wycenie 300 000 zł, po właściwym przygotowaniu, możemy zwiększyć ją nawet do 330 000 zł!
Ile kosztuje home staging?
Skoro wartość mieszkania po usługach home stagera wzrasta nawet o 10%, to ile właściwie kosztuje ten cały home staging? Wszystko zależy od tego, ile czynności będzie obejmowało przygotowanie lokalu. Sama konsultacja ze specjalistą to koszt od ok. 200 zł do ponad 500 zł za godzinną konsultację. Zależy to od wielkości sprzedawanej przez nas nieruchomości oraz formy spotkania (online bądź stacjonarnie). W przypadku dużych domów bądź mieszkań wycena zazwyczaj będzie indywidualna.
Należy jednak pamiętać, że pełna kwota, to nie tylko same spotkania, ale również wszelkie prace, materiały czy dodatki wiążące się z przewidzianymi przygotowaniami. Koszty mogą więc przekroczyć nawet kilka tysięcy złotych, wysoce prawdopodobnym jest jednak, że zwrócą się one z nawiązką po sprzedaży nieruchomości.